Wiadomości

Bezpieczny przejazd

Data publikacji 28.09.2011

Pociąg to masa kilkuset czy kilku tysięcy ton, która na zatrzymanie - od momentu naciśnięcia przycisku nagłego hamowania - potrzebuje nawet do 1200 metrów. Nie zawsze kierowcy zdają sobie z tego sprawę dojeżdżając do przejazdu kolejowego. Dlatego organizatorzy kampanii „Bezpieczny przejazd – Zatrzymaj się i żyj!” postawili sobie za cel podnoszenie świadomości na temat zagrożeń wynikających z niezachowania szczególnej ostrożności na przejazdach.

Pociąg to masa kilkuset czy kilku tysięcy ton, która na zatrzymanie - od momentu naciśnięcia przycisku nagłego hamowania - potrzebuje nawet do 1200 metrów. Nie zawsze kierowcy zdają sobie z tego sprawę dojeżdżając do przejazdu kolejowego. Dlatego organizatorzy kampanii „Bezpieczny przejazd – Zatrzymaj się i żyj!” postawili sobie za cel podnoszenie świadomości na temat zagrożeń wynikających z niezachowania szczególnej ostrożności na przejazdach.

Przyczyną 98% wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych jest właśnie nieostrożność kierowców. Lekceważenie znaku STOP, wjeżdżanie na przejazd, gdy sygnalizator wskazuje światło czerwone, próby przejechania pod zamykającymi się zaporami przejazdów to główne grzechy kierowców samochodów. Tak samo zachowują się piesi i rowerzyści. Przejazdy kolejowe należy uznać za miejsca, gdzie użytkownicy dróg, zarówno piesi jak też kierujący pojazdami, bezwzględnie winni przestrzegać przepisów i zasad ruchu drogowego, a zwłaszcza zasady szczególnej ostrożności.

Policja, podobnie jak w latach ubiegłych, jest partnerem kampanii „Bezpieczny przejazd - Zatrzymaj się i żyj!” prowadzonej przez PKP Polskie Linie Kolejowe W każdym województwie policjanci po dokonaniu analizy zagrożeń występujących na przejazdach kolejowych, usytuowanych w rejonie działania poszczególnych jednostek, opracują zasady przedsięwzięć prowadzonych wspólnie ze Strażą Ochrony Kolei. W pobliżu przejazdów uznanych za szczególnie niebezpieczne należy spodziewać się policyjnych patroli, które będą zawracać uwagę na zachowania użytkowników dróg pokonujących te przejazdy. Wzmożone działania potrwają do końca wakacji.

Poprzednie edycje kampanii spotkały się z dużym uznaniem opinii społecznej i z pewnością wpłynęły pozytywnie na zachowania zarówno kierowców jak i pieszych korzystających z przejazdów.
Wypadki drogowe z udziałem pociągu nie zajmują dominującej pozycji w statystyce zdarzeń na drogach, jednak charakteryzują się one bardzo tragicznymi skutkami.

Statystyka wypadków

rok 2005 - 236 wypadków

rok 2006 - 256 wypadków
rok 2007 - 262 wypadki

rok 2008 - 226 wypadków


Poszkodowani w wypadkach

rok 2005 - 156 osób, w tym 42 ofiary śmiertelne

rok 2006 - 132 osoby, w tym 30 ofiar śmiertelnych

rok 2007 - 153 osoby, w tym 48 ofiar śmiertelnych

rok 2008 - 126 osób, w tym 40 ofiar śmiertelnych


*) źródło www.bezpieczny-przejzd.pl

Powrót na górę strony